Tack för att du finns Hanna.

 

från http://hanapee.com/blog/2012/11/04/knotiga-knan-i-vita-strumpbyzor/#respond

Min gode vän Yrsa skrev om bilden ovan för ett tag sen och menade att det finns jävligt mycket som smakar godare än hur det känns att vara smal. Jag är beredd att hålla med. Det här citatet har jag sett dyka upp på diverse tumblrbloggar och varje gång vill jag spy. Inte för att bli *skinny*, men för att det är så jävla proanorexia romantiskt. Jag hatar Kate Moss för att hon statementat detta, men det jag hatar mer är hela modell- och modebranchen som fått henne att tänka så här.

Och att hela västvärldens smalideal de senaste åren smittat av sig även på hela den här hipster-tumblrblogg-världen står nu klart. Allt annat vore kanske konstigt? Men någonstans hade jag väl ändå hoppats att de tumblr-bloggar som är fyllda med bildcitat om att ”love yourself” och textrader från Morrisey kanske också någonstans skulle reflektera över smalhetsen de bidrar till i större utsträckning.

För det är  i den här tumblrblogg-världen som så många unga tjejer idag identifierar sig i, kopierar inspirationsbilder ifrån, och skapar en slags drömvärld i sina inspirationsmappar såväl i datan som i pinterest, eller i sin egen tumblrblogg för den delen.

Jag vet ju hur det funkar, jag gör samma sak själv. Men jag är så olidligt trött på att matas med det här bilderna nu. Trött på självdestruktiviteten i viljan att uppnå det bilderna visar.

Bilder med smala knotiga knän som i vita strumpxyor gungar i nån gunga i ett hipsterfilter och snygga skor. Det är knotiga ryggar med utåtstående ryggrader där den långa fiskbensflätan snirklar sig nedför den uppenbart sjuka ryggen. Det är utåtstående nyckelben och höftknölar i vackert ljus. Och för inte tala om alla dessa nakna utstickande revben mot en vitbäddad säng.

Under bilderna står det sedan tydligt ”38902″ like’s som ett bevis på hur bilden lyckats förmedla något vackert och bra – något vi ska GILLA. Bilderna rebloggas, reprintas och sparas som ett sätt att sprida ordet om smalhetens vackerhet.

 

Jag skulle hyckla om jag sa hur jag vet hur det är att känna sig tjock, men jag vet hur det är att hata sin kropp och känna att den inte duger på flera sätt. Spinkigheten har visserligen alltid varit på ”min sida”, men också alltid varit just mitt problem. Det är det faktum att jag är smal som fått (och får) mig att må dåligt, undvika vissa kläder och många situationer. Ligga på vissa sätt på stranden eller inte ens gå till stranden. Och svettas i långkalsonger på sommarn.

Och så ser jag det här bilderna, alla likes, citatet ovan och känner bara; nä hörrni. Är det hur mycket vårt skelett, fettceller, organ, skinn och muskler väger som vi ska fokusera på under det här lilla livet vi har? Var det därför vi sattes till jorden? Nä, det är väl att tro för dåligt om oss själva va.


Kommentarer
Postat av: Lisa W

Grymt bra sagt Klara! :)

Svar: inte jag som skrivit det, men det är så galet bra sagt, amen to Hanapee!
klara moberg

2012-11-06 @ 17:34:04
Postat av: Olivia

Går du fortfarande i gymnasik och landhovkey? Kan du blogga mer om det, vore jättekul!
Älskar att du har börjat blogga igen, fortsätt med det :)

Svar: jag går fortfarande i gymnastik men inte i landhockey. gymnastiken tar för mycket tid med sina 11,5 timmar i veckan... jag ska försöka blogga om det, vet inte riktigt vad jag ska skriva bara... ge gärna förslag! jag ska försöka hålla uppe bloggningen, era kommentarer gör mig motiverad! puss
klara moberg

2012-11-06 @ 19:12:47
Postat av: http://beabs.blogg.se

Gud vilket bra inlägg!

2012-11-07 @ 08:31:22
Postat av: Anonym

skriv gärna lite mer om kläder och visa outfits! typ lite tips på kläder eller liknande :)
Jätte bra blogg!

2012-11-07 @ 17:02:18

kommentera här!:

skriv din bloggadress eller liknande istället för ditt namn:
ska jag komma ihåg dig?

din emailadress: (kommer inte att synas)

här behöver du inte skriva någonting alls:

vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0