ETT GIVET VAL

För mig är det så jävla självklart, det finns liksom inte ens något att tillägga när någon frågar om jag är feminist. - Varför skulle jag inte vara det? Vara skulle jag inte vara för jämställdhet mellan könen? Varför skulle jag inte vara för att kvinnor SKA tjäna samma som män förutsatt att de utför samma arbete? Min motfråga blir då oftast: Vadå, är inte du det? Isåfall varför? Och helt plötsligt har världens diskussion dragit igång, för oftast blir svaret: "Nej, alltså självklart är jag för jämställdhet men jag kan inte påstå att jag är feminist". SUCK. Hur kan man ens säga så?! Har man läst på något om man yttrar sig på det viset? Feminism ÄR jämställdhet. Den konkreta beskrivningen och defintionen av feminism är just det, "en rörelse för kvinnors jämställdhet med män". Att vara feminist betyder INTE att jag är någon manshatare, att jag tycker att kvinnor generellt sätt är bättre än män. Jag tycker inte heller att alla män är förtryckande svin och att dessa patriarkala maktstrukturer är så påtagliga att jag knappt kan leva i detta samhälle. Det har jag aldrig tyckt och det tycker jag inte nu heller. Jag älskar killar, men feminismen måste finnas, av så många anledningar. Inte heller kommer dess existens att ändra vad vi tjejer/kvinnor/damer, vad ni nu vill kalla det. känner för er killar, det kommer den aldrig att göra. Den måste finnas för att jag och alla andra ska ha precis samma rättigheter. Feminismen måste finnas för det ska inte spela någon som helst roll vilket kön du föds som. Du ska vara du och du ska ha rätt. Tack för mig. 
 

Kommentarer

kommentera här!:

skriv din bloggadress eller liknande istället för ditt namn:
ska jag komma ihåg dig?

din emailadress: (kommer inte att synas)

här behöver du inte skriva någonting alls:

vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0